Головна » 2012 » Лютий » 14 » Використання мультимедійних засобів у бібліотеці
12:01
Використання мультимедійних засобів у бібліотеці

Сьогодні дитячі бібліотеки, позиціонуючи себе як центри читання і формування інформаційної культури, своєю активність не лише сприяють підтримці і розвитку читання а й позитивно впливають на всебічний розвиток підростаючого покоління. Бібліотека-філія № 5 Добропільської міської ЦБС не є виключенням. Саме у бібліотеці дитина стає читачем, знайомиться з широким колом літератури, саме тут завдяки книзі розвивається інтелект, творче мислення,  формується її духовність.

                З появою комп’ютерів підключених до Інтернету, завдяки програмі Бібліоміст, в нашій філії, ми бачимо і добре розуміємо, що в сучасному світі інформація є однією з найважливіших цінностей. Як ніколи фраза «Хто володіє інформацією – той володіє світом» актуальна саме зараз. І ми відчуваємо, що ефективне виконання функцій, які стоять перед бібліотеками, можливе лише за умови використання інформаційних технологій.

                Сучасний період розвитку суспільства характеризується процесом його інформатизації, що змінює вимоги до освіти. МИ, бібліотекарі, не залишаємось в стороні від цих змін. І намагаємося в повній мірі використовувати мультимедійні засоби для найкращого сприйняття інформації.

                Дослідження в області психології і педагогіки показали, що комп’ютер має можливості розвитку творчих здібностей в учнів і забезпечує засвоєння ними знань на високому рівні осмислення.

                Потенціал комп’ютера дозволяє більш повно використовувати можливості зорових і слухових аналізаторів (відомо, що пізнання світу здійснюється за допомогою органів чуттів: дотик, нюх, зір, слух, смак) Це впливає, насамперед, на початковий етап процесу засвоєння знань, відчуття і сприйняття. Під сприйняттям розуміють здатність людини виявляти й інтерпретувати сенсорні стимули, наприклад, слухові та зорові. Для навчання за допомогою мультимедійних технологій важливими видами каналів пізнання є зір (графіка, відео, анімація, текст) і слух (звук).

                Численними дослідженнями в психології доведено, що зорові аналізатори володіють значно більш високою пропускною здатністю ніж слухові. За даними ЮНЕСКО, слухаючи людина запам’ятовує тільки 15% навчальної інформації, споглядаючи – 25%, а слухаючи і споглядаючи одночасно – 65%.

                На думку психологів, аудіовізуальні можливості сучасних комп’ютерів впливають на створення умов, необхідних процесу мислення. Вони відіграють велику роль у запам’ятовування тому, що створюючи яскраві опорні сигнали допомагають виявити логіку навчального матеріалу, сприяють систематизації отриманих знань.

                Для ефективного використання наочності у процесі засвоєння інформації велику роль відіграє не тільки ретельний відбір наочних засобів відповідно до змісту знань, але й організація їхнього сприйняття.

                Наша бібліотека має вже певний досвід у використання наочних засобів. Наприклад, у травні пройшла «Посвята в читачі» для першокласників школи № 7. Крім театрального дійства та ігрових форм роботи було розроблено презентацію. На екрані малюки бачили засновника першої бібліотеки в Україні Ярослава Мудрого, також порівнювали найбільшу в світі книгу з найменшою. Слайди з зображенням казкових героїв були озвучені запальною музикою. Відео-ролик «Маленькая страна» створений спільними зусиллями з великим другом бібліотеки Новохатською Іриною Миколаївною, став яскравим завершенням майже всіх бібліотечних заходів.

                А ось відео-колаж «Читають всі – дорослі і малі», навпаки, став добрим початком бібліотечних усіх зустрічей в бібліотеці. Фотографії читачів, а також фото з попередніх заходів у супроводі добрих пісень концентрують увагу, налаштовують на сприйняття інформації і діти відчувають, що зараз повинно відбутися щось дуже цікаве, зазвичай  саме так і трапляється .

                В минулому  2011 році багато літературних  заходів було проведено з використанням комп’ютеру. У лютому до літературно-поетичної вітальні «Життя моє багато любов’ю» до 140 річчя з дня народження Лесі Українки завітали учні сьомої школи. На великому екрані діти змогли бачити кадри з фільму «Наша Леся» про життя і творчість поетеси, який було знято волинськими школярами.  Цікаво було дивитися на старі фотографії, слухати про Лесине дитинство, торкатися сторінок історії сім’ї Косачів. Сподіваємося, що враження, яке справила презентація, залишиться в пам’яті п’ятикласників на все життя.

                «По следам Тома Сойера» - так називалася літературна прогулянка, яку полюбили п’яті і шості класи ЗОШ №5. Як відомо, в цьому році книга Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» - ювіляр, їй виповнилося 135 років з дня першого видання. Здається, в світі всі знають химерного хлопчиська Тома з його авантюрними пригодами. Твір також входить до шкільної програми. Свою прогулянку  ми починали з кількох слів про автора:  як відомо, Марк Твен і є прототипом Тома Сойєра, всі свої пригоди він описав зі свого дитинства. В цей час на екрані діти бачили фотографії Марка Твена, його будинок, його сім’ю. Наша розповідь продовжується: «свого часу, туристи їхали до Америки подивитися дві пам’ятки – Ніагарський водоспад і на Марка Твена. А листи з усього світу йшли з написом «Америка. Марку Твену», і що найцікавіше, знаходили свого адресата. Тут діти спостерігають зображення Ніагарського водоспаду і письменника.  Цю маленьку хитрість ми використали знаючи про особливості сприйняття інформації. Потім на питання: «Які дві визначні пам’ятки Америки їхали дивитися туристи?» майже ніхто з учнів не помилявся, всі давали правильну відповідь.

                Великою популярністю в нашій бібліотеці користується така форма роботи як відео-вікторина. Спочатку діти дивляться фрагмент з фільму, потім звучить питання – учні відповідають, і дивляться відповідь на екрані. Таку форму ми почали використовувати у заході по Марку Твену, а вдосконалювати продовжували вже в заході присвяченому К.Чуковському «В гостях у дідуся Чукоші» Бібліотекарі спочатку примусили замислитися дітей над важким дитинством Миколи Корнійчукова, розповіли про життя і творчість письменника, а потім розвеселили фільмом за книгою «Від двох до п’яти», фільмом «Бібігон», озвученим самим К.І.Чуковським. Відео-вікторина була побудована з фрагментів мультфільмів «Муха-Цокотуха», «Мийдодір», «Тараканіще», «Вкрадене сонце», «Плутанина». Ну здавалося б, всі вже знають ці веселі віршики, але діти все одно із задоволенням дивилися, вгадували, суперничали. На «десерт» ми підготували знамениті загадки К.Чуковського у вигляді слайд-вікторини.  На слайді було написано завдання, а на наступному  - зображення з відповіддю. Легка, весела і дуже дійова форма роботи. Такі яскраві моменти надовго залишаються у пам’яті.

                Запам’яталися також пригоди в «Чудовому світі казок». Зацікавити й захопити захоплюючою прогулянкою вдалося Ірині Миколаївні Новохатській та Ользі Володимирівні Шуман всіх дітей, завдяки підготовленим цікавим кліпам та відео-вікторині. В черговий раз вдалося довести, що казки авторів А.С.Пушкіна, Г.Х.Андерсена, Ш. Перро, ніколи не втрачають своєї актуальності. Цікаві форми роботи, такі як відео-кліп, відео вікторина, мульті-вікторина привернули увагу і дітей і вчителів. Інтригою гри було також те, що тему казок пов’язали з балетом, представляли під музику чарівні сцени, а потім порівнювали, наскільки ж виявилася праві. Подивилися фрагменти балетів «Лускунчик», «Лебедине озеро», «Спляча красуня», «Попелюшка». Навіть не очікували, що така форма роботи викличе справжній фурор. В котрий раз ми переконалися, що мультимедійні засоби навчання є перспективним і високоефективним інструментом для залучення дітей до читання.

Шуман О.В. - бібліотекар дитячої бібліотеки-філії № 5

 

Категорія: Сам собі бібліотекар | Переглядів: 1336 | Додав: Бібліотекар | Теги: можливості використання комп'ютеру , презентації, мультимедійні засоби в бібліотеці | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 2
1  
Коли вже і наша бібліотека придбає проектор, щоб в будь-який момент ми могли показати дітям екранізацію цікавої книги, або зробити презентацію новинок. sad

2  
Якщо чогось сильно-сильно забажати, це обов'язково здійсниться! smile

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]